ادامه زندگي و قبض روح ادريس (ع)




















Blog . Profile . Archive . Email  


اتحدوا

اسلام

 

ادامه زندگي و قبض روح ادريس (ع)


آرزوي ادريس براي ادامه زندگي به خاطر شکرگزاري فرشته‌اي از سوي خداوند نزد ادريس - عليه السلام - آمد و او را به آمرزش گناهان و قبولي اعمالش مژده داد. ادريس بسيار خشنود شد و شکر خداي را به جاي آورد، سپس آرزو کرد هميشه زنده بماند و به شکرگزاري خداوند بپردازد.
فرشته از او پرسيد: «چه آرزويي داري؟»
ادريس گفت: «جز اين آرزو ندارم که زنده بمانم و شکرگزاري خدا کنم، زيرا در اين مدت دعا مي‌کردم که اعمالم پذيرفته شود که پذيرفته شد، اينک بر آنم که خدا را به خاطر قبولي اعمالم شکر نمايم و اين شکر ادامه يابد».
فرشته بال خود را گشود و ادريس را در برگرفت و او را به آسمانها برد. اينک ادريس زنده است و به شکر گزاري خداوند اشتغال دارد.(1)
مطابق بعضي از روايات، ادريس - عليه السلام - پس از مدتي که در آسمانها بود، عزرائيل روح او را در بين آسمان چهارم و پنجم قبض کرد، چنان که خاطر نشان مي‌شود.

قبض روح ادريس - عليه السلام -


امام صادق - عليه السلام - فرمود: يکي از فرشتگان، مشمول غضب خداوند شد. خداوند بال و پرش را شکست و او را در جزيره‌اي انداخت. او سالها در آن جا در عذاب به سر مي‌برد تا وقتي که ادريس - عليه السلام - به پيامبري رسيد. او خود را به ادريس - عليه السلام - رسانيد و عرض کرد: «اي پيامبر خدا! دعا کن خداوند از من خشنود شود، و بال و پرم را سالم کند».
ادريس براي او دعا کرد، او خوب شد و تصميم گرفت به طرف آسمانها صعود نمايد امّا قبل از رفتن، نزد ادريس آمد و تشکر کرد و گفت: «آيا حاجتي داري که مي‌خواهم احسان تو را جبران کنم».
ادريس گفت: «آري، دوست دارم مرا به آسمان ببري، تا باعزرائيل ملاقات کنم و با او انس گيرم، زيرا ياد او زندگي مرا تلخ کرده است.»
آن فرشته، ادريس - عليه السلام - را بر روي بال خود گرفت و به سوي آسمانها برد تا به آسمان چهارم رسيد، در آن جا عزرائيل را ديد که از روي تعجب سرش را تکان مي‌دهد.
ادريس به عزرائيل سلام کرد، و گفت: «چرا سرت را حرکت مي‌دهي؟»
عزرائيل گفت: «خداوند متعال به من فرمان داده که روح تو را بين آسمان چهارم و پنجم قبض کنم، به خدا عرض کردم: چگونه چنين چيزي ممکن است با اين که بين آسمان چهارم و سوم، پانصد سال راه فاصله است، و بين آسمان سوم و دوم نيز همين مقدار. (و من اکنون در سايه عرش هستم و تا زمين فاصله فراواني دارم و ادريس در زمين است، چگونه اين راه طولاني را مي‌پيمايد و تا بالاي آسمان چهارم مي‌آيد!!). آنگاه عزرائيل همان جا روح ادريس - عليه السلام - را قبض کرد. اين است سخن خداوند (در آيه 57 سوره مريم) که مي‌فرمايد:
«وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِيا؛ و ما ادريس را به مقام بالايي ارتقاء داديم.(2)»
پيامبر - صلّي الله عليه و آله - فرمود: در شب معراج، مردي را در آسمان چهارم ديدم، از جبرئيل پرسيدم: «اين مرد کيست؟» جبرئيل گفت: «اين ادريس است که خداوند او را به مقام ارجمندي بالا آورده است». به ادريس سلام کردم و براي او طلب آمرزش نمودم، او نيز بر من سلام کرد و برايم طلب آمرزش نمود.(3)
------------------------------
1- ارشاد القلوب ديلمي، ج 2، ص 326.
2- تفسير نور الثقلين، ج 3، ص 350 و 349.
3- همان مدرک، ص 350.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:ادامه زندگي و قبض روح ادريس (ع),ساعت 18:23 توسط سید محمد حسینی| |


Power By: LoxBlog.Com