اتحدوا
اسلام
کوتاه بینیهای افراد جای خود را به دوراندیشی و تفکرات عمیق انسانی خواهد داد و در اثر انقلاب جهانی، انقلاب اخلاقی در بالاترین سطح ممکن در انسانها پدیدار میشود و ارتباطات صحیح انسانی که تمام انبیا، اولیا و صلحا برای تحقق آن تلاش کردهاند، به اوج خود خواهد رسید. در عصر پس از ظهور در اثر رشد اخلاق، مدینه فاضله یا شهر خدا تشکیل خواهد شد. این چشمانداز در روایات معصومین علیهم السلام اذعان شده است. امام الموحدین علیه افضل صلوات المصلین میفرماید: «تأمن السبل حتی تمشی المرأة بین العراق و الشام لا تضع قدمیها الّا علی النّبات و علی رأسها زنبیلها لایهیجها سبع ولاتخافه»؛ «راهها امن شود؛ به طوری که زن از عراق تا شام برود و پای خود را جز روی گیاه نگذارد، سبدش را بر سرش بگذارد و از درنده و درندهخویی باک ندارد».(۱) از احادیث استفاده میشود که حضرت مهدی مثل پیامبر اسلام در برابر جاهلیت قرار میگیرد اما از نوع مدرن آن. جاهلیت مدرن از موانع پیش روی امام عصر علیه السلام خواهد بود. جهان در آستانه ظهور، تصویری سیاه و هولناک دارد. اخبار آخرالزمان گرداب بیاخلاقی را هشدار داده است. وجود ناامنی، فساد و فسق علنی و برهنگی و آلودگی انسانها به گناهان کوچک و بزرگ رهآورد عصر مدرنیته است. به راستی امام عصر علیه السلام چگونه این معضلات بزرگ فرهنگی را حل میکند؟ بدون تردید او برنامهای جامع و همه جانبه برای رشد اخلاق خواهد داشت و در هنگام ظهور اجرا خواهد کرد. آنچه در پی میآید، گوشهای از این مکانیسم و برنامه است که از میان روایات استخراج شده است. واژه «اخلاق» به لحاظ لغوی از ریشه «خُلق» به معنای خوی درونی و ملکات باطنی و روحی است، در برابر خَلق که به جنبه جسمانی و ظاهری انسان اشاره دارد. اخلاق در منابع و علوم اخلاقی و دینی سه کاربرد متفاوت دارد: رفتار اخلاقی، گزارههای اخلاقی، خصلتهای اخلاقی مکانیسم رشد اخلاق در واقع به کارگیری بهترین شیوهها و روشهای عملی اخلاق و رشد آن در فرد، فرد جامعه اخلاقی، آرمانی عصر ظهور میباشد که تحقق آن با تشکیل دولت اخلاقی و رهبری شخصیت الهی امام عصر علیه السلام که تندیس اخلاق و ملکات فاضله انسانی شکل میگیرد است. این مهمترین غایتی است که انبیا بدان مبعوث شدهاند؛ یعنی تتمیم و تکمیل و رشد خُلقهای فاضل و صفات اخلاقی «إنی بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». موضوع مورد توجه بسیاری از صاحبنظران، ایجاد نظم اجتماعی مطلوب بوده است. نظم اجتماعی مطلوب به معنای برقراری روابط عادلانه، امکان سعادت و مهرورزی انسان در حیات اجتماعی است که خود، محصول اخلاقی شدن فرد فرد آن جامعه میباشد و جامعهای که سراسر ارزش و فضیلت باشد، مستلزم وجود نهاد دولت بر مبنای ارزشهای اخلاقی و رهبری اخلاقی و بافضیلت است. در عصر ظهور امام عصر علیه السلام به عنوان برگزیده و رهبر آسمانی با تشکیل دولت اخلاقی و ارزشی، حکومتی فراگیر با هدف وصول همه انسانها به سعادت، پیوند عمیقی میان فعل سیاسی و فعل اخلاقی برقرار خواهد ساخت. در حدیث امام علی علیه السلام چنین آمده است: «مهدی علیه السلام از اصحاب خویش پیمان و بیعت میگیرد که سرقت و زنا نکنند، خون بیگناهی را نریزند، حریمی را هتک نکنند، به ناحق بر خانهای هجوم نبرند و کسی را مورد ضرب و شتم قرار ندهند، زر و سیم نیندوزند، گندم و جو احتکار نکنند، مال یتیم نخورند، ندانسته شهادت ندهند، راهزنی نکنند، مساجد را ویران نسازند، از آلودگیها دوری کنند، امر به معروف و نهی از منکر کنند، لباس خشن بپوشند، بر خاک سر نهند و در راه خدا آنگونه که شایسته است جهاد کنند» .(۲) ادامه دارد… پی نوشت: ۱٫ تحف العقول، ص۱۱۵٫ ۲٫ منتخب الأثر، ص۴۹۶ منبع:تبیان
نظرات شما عزیزان:
بدون تردید انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام فقط دارای بعد سیاسی، نظامی و اجتماعی ساده نخواهد بود، بلکه طبق روایات، مهمترین بعد آن، تحولات فرهنگی است که در درون افراد و به تبع آن در سطح جامعه رخ خواهد داد. در آن عصر دلانگیز و شورآفرین، انسانها از درون تحول مییابند و بینشهای مادی به معنوی و روحانی تبدیل می شود.
مفهوم اخلاق
دولت اخلاقی
Power By:
LoxBlog.Com |